ΓΕΩΡΓΙΑ ΞΑΝΘΑΚΗ-ΚΑΡΑΜΑΝΟΥ

Το βιογραφικό της είναι πλούσιο, η προσφορά της στην παιδεία μεγάλη, ενώ γεμάτη όρεξη και διάθεση δουλεύει καθημερινά για ένα ακόμα καλύτερο πανεπιστήμιο.

Ο λόγος για τη «σιδηρά κυρία» των τμημάτων του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου στην Καλαμάτα, Γεωργία Ξανθάκη-Καραμάνου.Σε συνέντευξή της στο Must, μιλά και δίνει απαντήσεις για όλα:


Θα ήθελα να κάνετε έναν απολογισμό της λειτουργίας των σχολών της Καλαμάτας μέχρι σήμερα.
Προχωρούμε παρά πολύ θετικά με οδηγούς σπουδών που είναι πραγματικά πρωτοποριακοί. Συγκεκριμένα, στο Τμήμα Φιλολογίας διδάσκονται μεν τα παραδοσιακά μαθήματα, αλλά υπάρχουν και τα καινοτόμα. Είμαστε το μόνο πανεπιστήμιο που διδάσκουμε φιλολογικά μαθήματα με τη βοήθεια λογισμικού και με άψογη υλικοτεχνική υποδομή κ.λπ.
Όσο για το Τμήμα Ιστορίας Αρχαιολογίας και Διαχείρισης Πολιτισμικών Αγαθών, συνδυάζει την ιστορία, την αρχαιολογία και την πολιτισμική διαχείριση, ώστε να δίνεται η δυνατότητα στους πτυχιούχους να έχουν μεγαλύτερη επιλογή στην επαγγελματική τους αποκατάσταση. Αυτός ήταν, άλλωστε, ο λόγος που μπήκε η πολιτισμική διαχείριση. Εμείς δε θέλουμε να κάνουμε μία απ’ τα ίδια, θέλουμε να κάνουμε κάτι διαφορετικό, ώστε στο πανεπιστήμιό μας να έρθουν άτομα από όλη την Ελλάδα και γιατί όχι; από άλλες χώρες.
Έχουμε κάνει πραγματικά πολλά θετικά βήματα και η σχολή πάει πολύ καλά. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, που προτιμούν την πόλη μας φοιτητές από πόλεις στις οποίες υφίστανται πανεπιστημιακές σχολές. Αυτό, όπως λένε, συμβαίνει γιατί στα τμήματα της Καλαμάτας υπάρχουν αυτές οι καινοτόμες κατευθύνσεις.
Εν κατακλείδι, η σωστή λειτουργία του πανεπιστημίου οφείλεται στην άριστη συνεργασία εκπαιδευτικών, διοικητικού προσωπικού και φοιτητών. Πρέπει να ακούμε τις ανάγκες των φοιτητών, αφού γι’ αυτούς γίνονται τα πανεπιστήμια. Κι αυτά μπορούν να προκόψουν μόνο με τη σωστή συνεργασία και τον εποικοδομητικό διάλογο με τους φοιτητές, αυτόν νομίζω ότι προσπαθούμε και τον έχουμε πετύχει.

Τι έχει συμβεί με το ΑΣΕΠ και το τμήμα Ιστορίας Αρχαιολογίας και Διαχείρισης Πολιτισμικών Αγαθών;
Κατά έναν περίεργο τρόπο δημιουργήθηκε το πρόβλημα με τα επαγγελματικά δικαιώματα. Από μια εντελώς τυπική προσέγγιση η Πολιτεία, επειδή δε βλέπει μόνο Τμήμα Ιστορίας Αρχαιολογίας, όπως ονομάζονται τα αντίστοιχα τμήματα, λέει πως πρέπει με μια νέα υπουργική απόφαση να κατοχυρώσει τα επαγγελματικά δικαιώματα του τμήματος. Από την πλευρά μας, έχουμε εξηγήσει τα πράγματα διεξοδικά και εμπρόθεσμα, εδώ και 2 χρόνια περίπου, πολύ πριν δηλαδή ορκιστούν οι πρώτοι μας πτυχιούχοι, με πολλά έγγραφα που έχουμε αποστείλει στο υπ. Παιδείας, στο ΣΑΠΕ (Συμβούλιο Ανώτατης Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης) και στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Τα 2 τελευταία δε, που αποτελούν συμβουλευτικά όργανα του υπουργείου Παιδείας, συμφώνησαν με την κατοχύρωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων και μας διαβεβαίωσαν ότι το θέμα θα τελειώσει. Αυτό που απομένει, λοιπόν, είναι το υπουργείο Παιδείας να στείλει ένα πολυνομοσχέδιο για ψήφιση στη Βουλή, στο οποίο για διευκόλυνση της όλης διαδικασίας να δίνει τη δυνατότητα στον υπουργό με μια απλή υπουργική απόφαση να κατοχυρώσει τα επαγγελματικά δικαιώματα, όχι μόνο του δικού μας τμήματος, αλλά και πολλών άλλων τμημάτων, παλαιοτέρων, στα οποία επίσης εκκρεμεί η κατοχύρωση.
Υπάρχουν τέτοια τμήματα που λειτουργούν εδώ και 20 χρόνια και δεν έχουν κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα.
Είναι παρανοϊκό, λοιπόν, να λένε ότι παιδιά του τμήματος Ιστορίας Αρχαιολογίας δε θα πάνε στην εκπαίδευση. Μια τελευταία διοικητική υπογραφή από τον υπ. Παιδείας χρειάζεται.

Δηλαδή, μπορεί η διαδικασία να διαρκέσει και 15 χρόνια;
Επ’ ουδενί λόγο δε θα φτάσουμε σε αυτό το σημείο. Το λέω απλά, για να σας δείξω ότι αυτό το πρόβλημα δε συμβαίνει μόνο εδώ στην Καλαμάτα. Πιστεύουμε πως θα λυθεί, γιατί δεν υπάρχει ουσιαστικό πρόβλημα. Είναι μια τυπική ενέργεια, μια τυπική γραφειοκρατική κίνηση, η οποία αναμένεται να γίνει από πλευράς υπ. Παιδείας. Έτσι θα τελειώσει η ταλαιπωρία των φοιτητών αλλά και η δική μας, μεγάλη στεναχώρια.

Πτυχιούχοι του Τμήματος, πάντως, δηλώνουν απογοητευμένοι με το παραπάνω ζήτημα.
Τι έχετε να τους πείτε; Δίνω δίκιο στην αγωνία των γονέων και των πτυχιούχων που θέλουν τώρα, όπως και θα ήταν λογικό να γίνει, να δώσουν εξετάσεις στο ΑΣΕΠ, αφού στο τμήμα διδάσκονται όλα τα παραδοσιακά μαθήματα των τμημάτων Ιστορίας και Αρχαιολογίας. Όμως, λόγω της πολιτισμικής διαχείρισης, δίνεται η ευκαιρία στους πτυχιούχους, όχι μόνο να κατευθυνθούν στην εκπαίδευση ή να γίνουν ιστορικοί ή αρχαιολόγοι, αλλά να πάνε σε μουσεία, σε κοινωφελείς οργανισμούς, στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και γενικά σε πάσης φύσεως σωματεία και οργανισμούς. Επομένως, τους δίνουμε τη δυνατότητα μεγαλύτερης επιλογής. Στο μεταξύ, απέστειλα προσωπικά έγγραφο στον πρόεδρο του ΑΣΕΠ με το αίτημα να δοθεί η δυνατότητα στους πτυχιούχους του τμήματος να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό, που θα γίνει λίαν προσεχώς, με την ελπίδα ότι μέχρι να βγουν τα αποτελέσματα ο υπουργός Παιδείας θα έχει ολοκληρώσει τη διαδικασία της κατοχύρωσης.

Αν δε συμβεί αυτό και κάποιος στο μεταξύ έχει επιτύχει στο διαγωνισμό, τι θα γίνει;
Εάν δεν το έχει κατοχυρώσει, τότε θα είναι ένα πρόβλημα, αλλά φαντάζομαι ότι σε 3 μήνες, οπότε θα βγουν τα αποτελέσματα, θα έχουν κατοχυρωθεί. Αλλιώς, θα πρέπει να ενεργήσουμε δραστικότερα. Ποιος ευθύνεται για όλη αυτή την κατάσταση; Τουλάχιστον από πλευράς πανεπιστημίου, έχουν γίνει όλες οι απαραίτητες ενέργειες. Δε θα ήθελα να ρίξω ευθύνες σε κάποιον, ίσως οι συγκυρίες, ίσως τα διάφορα θέματα που έχουν απασχολήσει την Πολιτεία δεν επέτρεψαν να ασχοληθεί πιο συστηματικά με το ζήτημα αυτό. Εμείς θα συνεχίσουμε να πιέζουμε και ελπίζουμε να λήξει θετικά.

Οι φοιτητές αδιαφόρησαν;
Γενικά θα μπορούσαν να έχουν κινηθεί πιο δυναμικά; Οι φοιτητές διαμαρτύρονται σε εμάς, δε θέλω όμως να τους επιρρίψω ευθύνες. Από το διάλογο που έχω μαζί τους έχουν κατανοήσει ότι δεν ευθύνεται το πανεπιστήμιο. Μιλάω συνεχώς μαζί τους, και με τις παρατάξεις και με μεμονωμένους φοιτητές. Μάλιστα, πρότεινα στους φοιτητές να στείλουμε ένα από κοινού έγγραφο. Γενικότερα τώρα, επειδή και ο Τύπος της Καλαμάτας έχει θίξει το θέμα, απλά χρειάζεται να δοθεί η τελική ώθηση ώστε να τελειώσουν τα βάσανα για όλους μας, βάσανα που δεν έπρεπε να έχουν προκύψει. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι η διαχείριση πολιτισμικών αγαθών στον τίτλο «Ιστορία – Αρχαιολογία» ενισχύει το τμήμα και δεν το αποδυναμώνει.

Αυτή τη στιγμή πού μπορούν να εργαστούν οι πτυχιούχοι του παραπάνω τμήματος;
Σε όλους τους φορείς του υπουργείου Πολιτισμού, δηλαδή μουσεία, Εφορείες Αρχαιοτήτων, Γενικά Αρχεία του Κράτους. Επίσης, όπου δουλεύουν πτυχιούχοι Π.Ε. π.χ. Πρωτοδικεία, Κοινωφελείς Οργανισμούς, Αυτοδιοίκηση. -

Με το Τμήμα Φιλολογίας υπάρχει κάποιο πρόβλημα από πλευράς ΑΣΕΠ;
Όχι, κανένα πρόβλημα. Τα επαγγελματικά τους δικαιώματα είναι κατοχυρωμένα.

Σε επίπεδο μεταπτυχιακών τι να περιμένουμε;
Το επίπεδο των μεταπτυχιακών σπουδών είναι κάτι που απασχολεί τους πτυχιούχους, αφού καλώς ή κακώς ένα απλό δίπλωμα δεν αρκεί πάντα. Ένας επιστήμων, για να πατήσει γερά στα πόδια του και να έχει μια διεκδικητική παρουσία, πρέπει να διαθέτει μεταπτυχιακά διπλώματα. Στη σχολή μας, ήδη υπάρχει ένα μεταπτυχιακό, το οποίο έχει περάσει στο ΦΕΚ με απόφαση του υπουργείου Παιδείας και είναι διατμηματικό, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αθηνών, με αντικείμενο την ηθική φιλοσοφία, όπου θίγονται καίρια και σύγχρονα θέματα όπως της βιοηθικής. Το δεύτερο μεταπτυχιακό είναι αυτό που διοργανώνουμε σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Τορίνο, ένα διεθνές διακρατικό μεταπτυχιακό, με θέμα την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών για άτομα με ειδικές ανάγκες. Τέλος, διαμορφώνουμε τώρα ένα ακόμη με θέμα την πολιτισμική διαχείριση και το περιβάλλον. Αξίζει να σημειωθεί ότι μαθήματα που άλλες σχολές της Ελλάδας διδάσκουν κατά την περίοδο του μεταπτυχιακού, εμείς τα διδάσκουμε σε προπτυχιακό επίπεδο, όπως, για παράδειγμα, τη μουσειολογία. Με τον τρόπο αυτό το πανεπιστήμιό μας προχωρεί με γοργούς ρυθμούς αλλά σε πολύ στέρεη βαση, αποτυπώνοντας και αφουγκράζοντας τη βούληση των καιρών.

Ποια η άποψή σας για το περιβόητο άρθρο 16;
Εγώ πιστεύω ότι ένα καλό, σύγχρονο και ανταγωνιστικό πανεπιστήμιο, όπως το δικό μας, δεν έχει να φοβηθεί τίποτα. Ομολογουμένως, πιστεύουμε όλοι στο δημόσιο πανεπιστήμιο, γι’ αυτό εργαζόμαστε, γι’ αυτό μοχθούμε και αυτού την άνοδο επιδιώκουμε.

Είστε υπέρ ή κατά των ιδιωτικών πανεπιστημίων;
Δε θα ήθελα να πάρω θέση, διότι προσωπικά δε με απασχολεί το θέμα της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Έχω αφιερώσει τη ζωή μου στη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση και στοχεύω στην άνοδο και αναβάθμιση αυτής να αφιερώσω και την υπόλοιπη επαγγελματική μου καριέρα.


Πανεπιστήμιο Καλαμάτας… Είναι ένα μακρινό όνειρο;
Αυτή τη στιγμή έχουμε δύο Σχολές, ίσως έχουμε τα ωραιότερα πανεπιστημιακά κτήρια σε όλη την Ελλάδα και από άποψη καθαριότητας και υλικοτεχνικής υποδομής, όμως ο περιβάλλων χώρος είναι ασφυκτικός για περαιτέρω εξέλιξη του πανεπιστημίου. Έχουμε μπροστά μας ένα γήπεδο και αριστερά μας λυόμενα που χρησιμοποιούνται ελάχιστα, έχουμε γεμίσει αθλητικούς συλλόγους, είναι πανεπιστήμιο αυτό; Άρα, μεγαλεπήβολα σχέδια χωρίς περιβάλλοντα χώρο δεν είναι δυνατό να επιτευχθούν. Ας μας δοθεί χώρος και εμείς είμαστε πρόθυμοι να δουλεύουμε 25 ώρες τη μέρα.

Όσον αφορά στην Εστία, βλέπετε να γίνεται κάτι άμεσα; Γιατί δε νοικιάζονται δωμάτια σε ξενοδοχεία όπως γίνεται σε άλλες πόλεις; Το θέμα της Εστίας έχει μπει στο ΣΔΙΤ και θα κατασκευαστεί σε χώρο που έχει παραχωρήσει ο Δήμος. Ευελπιστώ σε 3 με 4 χρόνια να είναι έτοιμη.Σχετικά με τα ξενοδοχεία, σε συνάντηση που είχα με τους φοιτητές, τους πρότεινα από κοινού να έρθουμε σε επαφή με ξενοδόχους, ενώ εγώ, ως μέλος της Διοικούσας, θα το προτείνω σε αυτή. Πιστεύω ότι και αυτό θα το πετύχουμε.

Τα παιδιά διαμαρτύρονται ότι το φαγητό είναι ακριβό, τα Σαβατοκύριακα δεν υπάρχει φαγητό και, τέλος, ότι δεν υπάρχει λεωφορείο ανά τακτά χρονικά διαστήματα.
Όσον αφορά στο φαγητό, να ξεκαθαρίσουμε πως είναι δωρεάν για φοιτητές με οικογενειακό εισόδημα κάτω των 45.000 ευρώ. Οι υπόλοιποι, που θεωρούνται ευκατάστατοι, πληρώνουν 2,5 ευρώ για ένα ποιοτικό φαγητό, ποσό με το οποίο δεν πίνουν ούτε καφέ στην παραλία. Σχετικά με τη σίτιση τα Σαβατοκύριακα, δεν είναι κλειστή η εστία, απλά δεν έρχονται. Όσο για το λεωφορείο, δοκιμαστικά δρομολογήθηκε κάποια βράδια μπροστά από τα διδακτήρια, αλλά παρατηρήθηκε τεράστια αποχή, οπότε και σταμάτησε. Πάντως, να αναφέρουμε ότι σε κοντινή απόσταση περνάει λεωφορείο (δρομολόγιο 2).Κλείνοντας, θέλω να σημειώσω πως πρέπει να σταματήσει πλέον να ακούγεται πως το πανεπιστήμιο τα θέλει και τα παίρνει όλα. Το πανεπιστήμιο δεν είναι αδηφάγο, έχει προσφέρει και έχει να προσφέρει πολλά ακόμα στην πόλη της Καλαμάτας! Έχει προσφέρει πολιτισμό και ανάπτυξη στην τοπική κοινωνία. Διοργανώνουμε σεμινάρια, συνδιαλέξεις, καθώς και το θερινό σχολείο, που αποτελεί προβολή για τον τόπο μας στο εξωτερικό. Αυτά που έχουμε πετύχει σε 5 χρόνια είναι ένα εξαιρετικό έργο και συγκριτικά με άλλα ελληνικά πανεπιστήμια, έχουμε καταφέρει πολλά. Χρειαζόμαστε ενίσχυση με το θέμα της διεύρυνσης.
Εγώ θα περίμενα όλοι να πουν να διευρυνθεί, μια μεγαλύτερη ευαισθησία.

 

Συνέντευξη στον Παναγιώτη Μπαμπαρούτση

You are here